Bionicle
De Bionicle legende...
Proloog.
Zeer lang gelezen, nog voordat de legende haar loop nam, werd een woord nooit hardop uitgesproken op Mata Nui: Bohrok. Deze op insecten gelijkende wezens leefden in zes zwermen samen. Ze hadden maar een opgave: Chaos brengen op Mata Nui! De macht van de Bohrok is zo groot, dat zelfs de Toa zich niet veilig kunnen voelen...
De Legende...
Lang geleden op een eiland heel ver hier vandaan, was er eens een god, Mata Nui genaamd, die vanuit zijn paradijs goeddunkend neerkeek op zijn volk, de Tohunga, en vervolgens besloot ze met een bezoekje te vereren. Nou, dat had hij dus nooit moeten doen, want hier begon de ellende. Want Mata Nui had een grote gemene maar vooral jaloerse broer, Makuta. Deze kon het gezellige onderonsje dat broerlief met zijn onderdanen had niet waarderen en besloot roet in het eten te gooien. Dus ook hij daalde naar dat mooie eiland af om de stemming in het plaatselijke Utopia eens behoorlijk te vergallen. Angst en vernietiging bedreigen de Matoran, de vreedzame bewoners van het eiland Mata Nui. De kwade geest Makuta is herrezen en is vastbesloten om het eiland te veroveren en haar inwoners te onderdrukken. Met zijn duistere machten heeft hij bezit genomen van alles wat leeft op het eiland en heeft hij de angstaanjagende Bohroks tot leven gewekt: insectachtige wezens die alles op hun pad vernietigen. Makuta draagt het Masker van de Schaduw dat angst in het moedigste hart brengt. De Matoran zijn robotachtige wezens, die desondanks grote gelijkenissen vertonen met mensen. Evenals mensen kennen zij emoties en kunnen ze sterven.
Mata Nui liet zich echter niet op zijn kop zitten en er ontbrandde een strijd
die zijn weerga niet kent. Makuta bleek echter sterker te zijn. Hij sprak een
vloek uit die Mata Nui in een eeuwige slaap wiegde en grote delen van het land
van de en de Tohunga in duisternis. De Tohunga werden hier op hun beurt knap
chagrijnig van doch behielden wel het geloof in hun, inmiddels nutteloze, god
hetgeen het humeur van Makuta op zijn beurt weer geen goed deed natuurlijk.
Gelukkig staan de Matoran niet alleen in hun strijd
tegen Makuta. Op een mooie dag spoelde er zes vaten aan. In elk vat blijkt een
indrukwekkende figuur te zitten. De almachtige Toa’s zijn op Mata Nui
aangekomen! Zij moeten de Grote Maskers van de Macht opgraven om vervolgens met
hun bijzondere gaven, die worden versterkt door de Maskers van de Macht, de
eilandbewoners te bevrijden. Vanuit alle hoeken van het eiland schieten de
machtige Toa, de zes dappere beschermers van Mata Nui, te hulp. Elke Toa
beheerst de krachten van één element en alleen door hun krachten te bundelen
kunnen ze het eiland van de ondergang redden. De Toa moeten zich over Mata Nui
verspreiden en hun verschillende krachten gebruiken om de wezens op het eiland
te redden en de volgelingen van Katau te verslaan.
De
6 Toa zijn: Onua, de Toa van Aarde. Hij heeft sterke klauwen en hele
gevoelige vingers.
Gali, de Toa van Water. Zijn wapen is een vervaarlijke haak. Lewa, hij is de Toa
van lucht die een enorme bijl heeft en daar alles mee doormidden hakt dat zijn
pad kruist. Pohatu is de Toa van steen. Pohatu heeft grote voeten waarmee hij
rotsen kapot kan schoppen. De vijfde Toa is Kopaka, de Toa van ijs. Hij heeft
een zwaard dat snijd door hard materiaal. De zesde Toa is Tahu, de Toa van vuur.
Tahu heeft een vuurzwaard als wapen.
Iedere Toa heeft zijn sterke en zwakke kanten. Zo is Gali wijs en watervlug,
doch hij kan niet tegen droogte en warmte.
Op Mata Nui zijn ravijnen, woestijnen, grotten, meren, bergen, een vulkaan - en gevaarlijke beesten. De Toa werken op verschillende plaatsen op het eiland, daar waar zij hun unieke vaardigheden het best kunnen gebruiken. De Priesters van de Tohunga heten de Turaga. Zij zijn de bewaarders van de legende en ze delen hun kennis met de Toa zodat ze de maskers kunnen vinden en het eiland bevrijden. Om te slagen moet elke Toa 6 grote maskers verzamelen. De Turaga hebben hun eigen maskers die de 6 Nobele Machtige Maskers heten. Deze maskers, de Kanohi, geven de dragers kracht en kennis.
Heel lang geleden was het eiland Mata Nui een tropisch paradijs. Heel veel grote beesten, die Rahi genoemd werden, leefden in harmonie met de dorpsbevolking. Toen kwam de Makuta en een donkere schaduw viel over het eiland. De Makuta vervulde de Rahi met een diepe begeerte, een drang naar de heilige Kanohi maskers. En de eilandbewoners vervaardigden stenen beelden om de machtige dieren op afstand te houden.
In deze donkere tijden vallen de Rahi zonder respect de Toa aan, hun drang is zo sterk dat ze zelfs hun eigen soort uitdagen. Muaka, de grote kat, sluipt over de vlaktes en door de jungle op zoek naar maskers. De genadeloze Nui-Rama zwermen rond op jacht naar Kanohi. Achter iedere steen kan Nui-Jaga liggen, klaar om toe te slaan. En er wordt gefluisterd dat er diep in de grotten en tunnels van het eiland legioenen van het meest gevreesde dier van allemaal wonen: de Manas. De machtige Rahi moeten van hun maskers worden ontdaan, zodat de Toa hun missie kunnen volbrengen, en het licht op Mata Nui terugkeert.
De Toa hebben indrukwekkende staaltjes moed en wijsheid getoond: de machtige Rahi zijn getemd. Maar het is nog niet veilig op Mata Nui. De Bohrok zwerm wordt steeds strerker. De zwerm wordt gesteund door het 'innerlijke wezen', de Krana. Betreed het nest van de Bahrag, de tweelingzusters van de zwerm. Zij zijn de bron van alle Krana, en de gevaarlijkste tegenstander van de Toa tot nu toe. Je moet hen verslaan zonder hen te vernietigen: met behulp van je kracht, je moed en je wijsheid, die je steeds verder zult ontwikkelen.
De Toa hebben al hun troeven moeten inzetten om de monsterlijke Bahrag, leiders van de Bohrok zwermen, te verslaan. Maar toen de strijd was gestreden ontdekten de Toa dat ze getransformeerd waren naar de Toa Nuva, met nieuwe krachten, nieuwe wapenuitrustig en verbazingwekkende nieuwe werktuigen!
Nieuwe gevaren wachtten hen op aan de oppervlakte van Mata Nui. De nederlaag van de Bahrag heeft de woede gewekt van de Bohrok-Kal, een eliteteam van intelligente en sluwe schepsels die slechts één missie hebben: de Bahrag bevrijden en de zwermen opnieuw loslaten. Slechts één ding verhindert de Bohrok-Kal hun doel te bereiken: de Toa Nuva.
Tijdens de strijd om The Mask of Light komen de Rahkshi: de grootste tegenstanders van de Toa Nuva. Makuta heeft deze schepsels op Mata Nui losgelaten met de missie The Mask of Light te vinden en de komst van de zevende Toa te voorkomen.
In Metru Nui, stad der legenden, staan zes nieuwe Toa voor de grootste uitdaging van hun leven: een monsterlijk grote plant, de Morburak, dreigt de stad te overwoekeren en kan alleen door de zes schijven der macht worden tegengehouden. De enige eilandbewoners die weten waar de schijven zich bevinden, zijn spoorloos verdwenen. De Toa moeten de eilandbewoners en de schijven vinden om de onderang van Metru Nui te voorkomen. Maar een duistere kracht achter de schermen probeert de Toa te dwarsbomen... en één van de eiland bewoners is van plan de stad en al haar inwoners te verraden.
In een grijs verleden kregen zes Toa Metru onmetelijke krachten, én een gigantische opgave: ze moesten hun eiland redden van de mysterieuze, duistere machten. Ten onrechte beschuldigd van een ernstige misdaad, worden de Toa Metru achtervolgd door de genadeloze Vahki en machtige Duistere Jagers.
De Toa hebben hun taak toch niet volbracht. Bij hun terugkeer naar Metru Nui moeten zij de Matoran redden die in het colosseum in een diepe winterslaap zijn achtergelaten.
De Toa dachten dat ze de stad kenden, en dat de reddingsoperatie een eenvoudige opgave zou zijn. Maar dat bleek niet het geval....
Er is iets aan de hand in Metru Nui: Het zonlicht wordt geblokkeerd door een dikke groene mist en het is donker in de straten - een duisternisdie nog bedreigender lijkt door de vreemde, kleverige draden die overal door de stad gespannen zijn. Wat is er gebeurd?
De
zoektocht naar het Masker des Levens gaat verder in 2007!
Het Masker des Levens is veroverd door de Barraki, de slechte heersers van de
zwarte zeeën.
Om het Masker des Levens terug te krijgen, moeten de zes sterke Toa een
onderzeese oorlog voeren, het gevecht van hun leven!
Het
Moeras van Geheimen
De strijd blijft doorwoekeren in Karda Nui, de kern van het universum. Terwijl
de helft van de Toa Nuva en hun Matoran vrienden de lucht verdedigen tegen
vleermuisachtige Makuta, duiken de drie helden Toa Tahu, Toa Gali, en Toa Onua,
diep in het moeras op zoek naar het Masker des Levens. Wat de drie niet weten,
is dat het Masker des Levens een lichaam voor zichzelf heeft gemaakt en aan het
gevecht boven deelneemt als Toa Ignika.
Maar ze zijn niet alleen. Drie andere Makuta, gemuteerd door giftig moeraswater,
lokken de drie helden in de val tijdens hun zoektocht in de dichte, donkere
ondergroei. Ook al zijn de Toa Nuva bewapend met de nieuwe Nynrah ghost
blasters, strijden deze insectachtige Makuta, Krika, Bitil, en Gorast, toch
tegen de Toa om het bezit van de sluitstenen. Deze stenen zijn het middel om de
geheimen van het wakker worden van de Grote Geest Great Spirit Mata Nui te
ontrafelen.
Ondertussen zijn Lewa, Pohatu, en Kopaka met de hulp van Toa Ignika aan de
winnende hand tegen hun Makuta vijanden die zij terugdwingen naar het moeras en
hun insecten broeders.
Tahu ontdekt beneden een metalen lichtkogel opgesloten in een gevallen
stalactiet. Het gladde oppervlak is bedekt met concentrische cirkelpatronen. Het
object is omringd door een beschermend schild waardoor de Toa Nuva niet kunnen
komen.
De overgebleven Toa Nuva, vergezeld door een vreemd veranderde Takanuva, Licht
Toa en de mysterieuze Toa Ignika, komen samen met hun vrienden in het moeras.
Tegenover acht krachtige Makuta moeten de helden een manier vinden om hun
vijanden te verslaan en Mata Nui wakker te maken. Zelfs als ze daar in slagen,
is het de vraag of hun acties de redding van dit universum zullen betekenen ...
of de ondergang.