16 Oktober 2007 (Bron: AD.nl)

Zweten met lego

Door KLAAS VAN DIJKEN
GOUDA - Op het Goudse Coornhert Gymnasium werd vrijdag de regiofinale van de de First Lego League gehouden, een internationale wedstrijd voor kinderen tussen de 9 en 14 jaar.
afbeelding vergroten

De spanning loopt op bij de deelnemers aan de First Lego League, die gisteren werd gehouden op het Coornhert Gymnasium. FOTO PIM MUL

Voor de wedstrijd moesten de kinderen een volledig autonome robot van technisch lego ontwerpen, bouwen en programmeren.

Eén seconde vooruit, dan één seconde achteruit en vervolgens een bocht naar links van twee seconden. Driftig bedient leerling Tom uit groep 8 van de Goudse wethouder Luidensschool een laptop om een robot van technisch lego voor te programmeren. Hij en zeven van zijn medeleerlingen doen mee aan de league. Op een wedstrijdveld van 1 bij 2 meter laten de leerlingen de robot opdrachten uitvoeren. Dit jaar is de wedstrijd en alles er omheen gericht op energie.

Elk team moet drie wedstrijden spelen en een presentatie houden over een energieproject. Een aantal lokalen is ingericht als oefenruimte. De geur van zwetende kinderen komt je tegemoet in de gangen rondom de lokalen. Binnen krioelen jongens en meisjes door elkaar. T-shirts met verschillende opdrukken laten zien wie van welke school is. De Luidensschool heeft de shirts zelf beschilderd met een bliksemschicht. Het past bij de naam van hun team, de Luidenscentrale.

Bij het oefenveld worden de laatste manoeuvres doorgenomen. „Hij gaat alleen nog maar rechtuit,’’ klaagt Stijn. „Jongens, we moeten gaan,’’ roept meester Leo Bron onverbiddelijk. „Acht over half tien is onze eerste wedstrijd.’’

Het team loopt naar de wedstrijdarena in de aula. Daar wacht Ferri Somogyi, beter bekend als Rik de Jong uit Goede Tijden Slechte Tijden, de teams op. Hij praat de wedstrijden aan elkaar en neemt interviewtjes af.

Tweeënhalve minuut hebben de teams de tijd om hun opdrachten uit te voeren. Voor elke volbrachte opdracht krijgen ze punten. Het startsein wordt gegeven en de robots worden in werking gezet. Tientallen kinderkelen schreeuwen, stembanden worden getart. De bouwsels van lego rijden over het veld, stellen een zonnesatelliet in werking, verplaatsen een paar bomen, leggen een stuwdam, ontwijken geparkeerde auto’s en verplaatsen een aantal windmolens. Dat laatste zouden sommige mensen in Rijnwoude, Woerden en Bodegraven ook wel willen.

Een jongen balt zijn vuist als een van de opdrachten is gelukt. Een ’yes’ komt vanuit zijn tenen, zijn bril zakt een stukje van zijn neus. Achter hem loopt Moussa zenuwachtig heen en weer. Hij schikt zijn gele petje nog iets schever en losser op zijn hoofd. „Op zich is het allemaal best makkelijk, maar nu speelt de wedstrijddruk mee,’’ puft Moussa. Dan is de tijd om. Stijn is sceptisch over het resultaat. „Maar één opdracht ging echt goed.’’ Maar dat blijkt mee te vallen. Met een goed puntenaantal bezet de Luidenscentrale voorlopig de tweede plaats.

Het team loopt terug naar het oefenlokaal om verbeteringen door te voeren. Acht weken hebben de leerlingen aan het project gewerkt. Luidenscentrale-teamlid Laura heeft niet alleen geleerd om met lego te bouwen en computers te programmeren. Ook over energie is ze het een en ander te weten gekomen.

„Dat windmolens iets met energie te maken hebben, wist ik al. Maar dat maïs ook iets met energie heeft, wist ik niet.’’ Ze pakt een rond legovoorwerp op, dat een maïskolf moet voorstellen. Wat de link is tussen energie en maïs weet Laura overigens niet precies.

De eerste drie teams gaan naar de Beneluxfinale. Wie daar wint, mag naar de grote finale in Amerika. Maar zover is het nog lang niet, weet ook Tom, die er stiekem wel al van droomt. De eerste stap naar Amerika is wel genomen. Luidenscentrale handhaaft de tweede plek. Uiteindelijk wint Het Schateiland, locatie ’t Vlot, en derde wordt de H.C. Andersenschool. Allemaal Goudse scholen.