19 Augustus 2007

Jarige LEGO blokjes zijn goud waard

BRON: DAGBLAD VAN HET NOORDEN zaterdag 19 augustus 2007              

 

Met de creatie van het eerste Lego-steentje vijftig jaar geleden, is het spelen voor altijd veranderd.

Fröbelen met plastic dakpannen,piraten en Star Wars.

 

Leg alle Lego-steentjes die elk jaar worden gemaakt achter elkaar, en je kunt vijf keer de wereld rond. Van alle Lego die ooit gemaakt is, kun je zelfs tien torens naar de maan bouwen. Er zijn 62 Lego-blokjes per persoon op aarde; vierhonderd miljoen kinderen en volwassenen spelen er nu mee. Verbluffende cijfers die duidelijk maken dat Lego niet zomaar speelgoed is. Het verdient een plek in de geschiedenis.

 

Ook Maaike Lauwaert speelde veel met Lego. Nu promoveert ze aan de Universiteit Maastricht op een onderzoek naar speelgoed en technologie. Lego is een substantieel onderdeel van haar promotie. Het succes van Lego is volgens haar simpel te verklaren. "Het feit dat het modulair is. Elke set die je koopt, past bij elkaar, je kunt het allemaal combineren. Het is een soort kapitaal. Je investeert in je verzameling. En het is heerlijk 'consequentie-loos'. Wat is er mooier voor een klein kind dan een toren te bouwen en weer omver te gooien."

 

Verder heeft Lego een educatief imago, dat ouders enthousiast maakt om het te kopen. "De pedagoog Friedrich Fröbel heeft de theorie ontwikkeld dat speelgoed een mooi instrument is om kinderen iets te leren. Vorm, stabiliteit, geometrische principes die abstract zijn voor een kind op jonge leeftijd, maar die spelenderwijs toch geleerd kunnen worden."

 

Het prototype Lego-blokje mag dan precies gelijk zijn gebleven, het speelgoed is in de afgelopen vijftig jaar behoorlijk geëvolueerd. Begon het met onschuldige huisjes, treintjes en zelfontworpen nieuwe diersoorten, nu zijn complete fantasiewerelden verkrijgbaar van Harry Potter, Star Wars of Batman. En daar zijn de echte Lego-puristen niet altijd blij mee. Lauwaert: "Ze moeten beter evenwicht houden tussen het traditionele constructiespeelgoed en die mediahype."

Natuurlijk: Lego moet in ontwikkeling blijven om aan de wensen van de consument te blijven voldoen. Al was het maar vanwege het sociologische verschijnsel KGOY: Kids are Getting Older Younger. "Voor ons was het geaccepteerd om op ons elf de nog met Lego te spelen. Maar nu zitten ze op die leeftijd op msn te chatten en vinden ze Lego al lang niet meer cool."

 

Maar Lego is de voeling met de consument flink kwijt geweest de afgelopen jaren. Het bedrijf leed honderden miljoenen verlies en een faillissement dreigde. Er werden te veel zijpaden bewandeld - computerspellen, Legolands, kleding - en er was te weinig aandacht voor het oude vertrouwde steentje. Lauwaert: "Neem bijvoorbeeld 'Click it' voor meisjes. Dat is een puur lifestyle product. Daar zitten geen blokjes in, het heeft niks meer met Lego te maken. De ontwikkeling van computergames heeft miljoenen gekost, maar het enige succesvolle spel was Star Wars. Verder zijn al hun games een totale aanfluiting."

 

Het bedrijf is een ingrijpende reddingsoperatie gestart, waarbij het vijftigjarige blokje met acht puntjes opnieuw centraal staat. De zachtmoedige speelgoedreus heeft keiharde ingrepen moeten doen, waarbij duizenden banen verloren zijn gegaan.

 

Lego gaat het waarschijnlijk redden. Zo niet, dan staan talloze kopers te popelen om het bedrijf over te nemen, want Lego is plastic fantastic. Het is zo verankerd in de maatschappij dat het goud waard is. Elke seconde gaan zeven doosjes Lego over de toonbank, ergens in 130 landen. Elk jaar wordt naar schatting vijf miljard uur met Lego gespeeld.