Juni 2007

Jubilerend LEGO strijdt al jaren tegen namaak

BRON: DAGBLAD VAN HET NOORDEN zaterdag 23 juni 2007              

 

Vijftig jaar geleden kwam het razend populaire speelgoed Lego in Nederland op de markt.

Na moeilijke jaren lijkt het Deense familiebedrijf de weg omhoog weer te hebben gevonden. Maar de concurrentie van namaak ligt op de loer.

 

Door Jasper van de Kerkhof

AMSTERDAM - Generaties groeiden ermee op en nog altijd is Lego razend populair speelgoed voor kinderen. Maar ook voor volwassenen, weet Renť van Dijk, eigenaar van een Lego-speciaalzaak in Alkmaar. "Veertig procent van mijn klanten zijn volwassenen.

Vaak voeren ze hun kinderen of kleinkinderen aan als excuus. Het is jeugdsentiment, denk ik."

 

Lego bestaat in Nederland vijftig jaar, wat vanaf vandaag wordt gevierd met een speciale tentoonstelling in het Speelgoedmuseum in Deventer. Behalve een overzicht van de geschiedenis van Lego zijn er vooral veel bouwwerken te bewonderen en mogen bezoekers zelf hun steentje bijdragen.

 

De grondlegger van Lego, de Deense timmerman Ole Kirk Kristiansen, begon in 1932 met de vervaardiging van speelgoedminiaturen van hout. Zijn bedrijfje noemde hij Lego, een samentrekking van de Deense woorden 'Leg godt' ('speel goed'). Na de oorlog ging hij over op de productie van plastic bouwblokjes die aan elkaar konden worden geklonken.

 

De echte doorbraak kwam pas in 1957 met de introductie van het moderne lego-steentje. De nieuwe variant had holle buisjes aan de onderkant, waardoor de steentjes veel steviger aan elkaar konden worden geklonken en een 'eindeloos' aantal combinaties mogelijk werd. De truc is dat de tieitttallen miljarden lego-steentjes die sindsdien in fabrieken over de hele wereld zijn gemaakt, allemaal feilloos op elkaar passen.

 

Lego groeide vanaf de jaren zeventig uit tot de zesde speelgoedfabrikant ter wereld. Het imperium omvat pretparken in Denemarken, Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten, verkoopt in meer dan 130 landen en heeft een team van 120 ontwerpers in dienst die vanuit Barcelona, Los Angeles en Tokio de laatste speelgoedtrends op de voet volgen.

 

Toch is niet alles goud wat er blinkt. Lego zat de afgelopen jaren in zwaar weer en draaide zelfs verlies. Concurrentie van goedkoper en kwalitatief minder speelgoed zette de marges onder druk. "De kleine steentjes moesten ook steeds meer wijken voor kant-en-klare blokken waarmee meteen kan worden gespeeld", legt Van Dijk uit. "Dat vinden kinderen misschien leuk, maar de ouders die het spul moeten kopen zijn daarvan minder gecharmeerd."

 

Topman Kjeld Kirk Kristiansen, nazaat van de oprichter, haalde rigoureus de bezem door het bedrijf. Hij wilde terug naar de wortels van Lego, naar de charme van zelf bouwen en ontdekken. Bovendien schrapte Kjeld een kwart van de 6500 arbeidsplaatsen en verplaatste hij de productie naar TsjechiŽ en Mexico. Het hielp, want Lego schrijft sinds kort weer zwarte cijfers. "Toch is het nog steeds een log bedrijf", vindt Van Dijk.

 

Nieuwe donkere wolken pakken zich intussen samen boven Lego-land. Het Gerechtshof in Den Bosch oordeelde deze week dat de Canadese speelgoedproducent Mega Brands in Nederland 'namaak-lego' op de markt mag brengen. Lego beraadt zich volgens woordvoerder Annemarie de Munnik op cassatie bij de Hoge Raad. "We zien liever niet dat deze partij op de markt komt, ook al is Lego een heel sterk merk." (GPD)

 

 LEGO TRIVIA

Maar liefst 7,8 miljard lego-steentjes verlaten jaarlijks de fabriek, ofwel 34 duizend stuks per minuut.

Er zijn 2.200 verschillende elementen in 55 kleuren.

Wereldwijd spelen 400 miljoen kinderen en volwassenen met Lego, die daar vijf miljard uur per jaar zoet mee zijn.

Het bekende lego poppetje deed in 1978 zijn intrede.

Lange tijd hadden de gele figuren een neutrale gezichtsuitdrukking en geen ras of geslacht.

Pas met de komst van piraten eind jaren tachtig kregen de popjes een 'goede' lach of 'slechte' grimas op het gelaat. Sinds 2003 is de gezichtskleur meer levensecht en zijn er ook donkere poppetjes.