Februari  2005

LEGO kiest voor databasemanagement van Experian

Experian®, marktleider op het gebied van wereldwijde informatieoplossingen, heeft een Europees contract van drie jaar afgesloten met LEGO®. Experian zal LEGO voorzien van een complete database management oplossing, die het speelgoedbedrijf in staat stelt om de snelheid en accuratesse van zijn direct mail campagnes in Europa te vergroten. Experian Marketing Services in Den Haag draagt zorg voor de datakwaliteit van de Nederlandse consumentenbestanden.

Direct Marketing is een essentieel onderdeel van de Europese verkoopstrategie van LEGO en gedurende de komende drie jaar zal het speelgoedbedrijf 17 miljoen 'Shop at Home' en 'Club' catalogi versturen naar klanten in de UK, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland. Om de verkoop via alle kanalen te maximaliseren, is het voor LEGO van belang om de snelheid waarmee DM uitingen worden verstuurd op te voeren.

Om de tijdsduur van het op de markt brengen van massale Europese direct mail campagnes te verminderen, heeft de Marketing Services afdeling van Experian een op maat gemaakte database management solution voor LEGO ontworpen. Experian beheert alle data processing van LEGO in een centrale database. Ook bewaakt Experian de kwaliteit van de bestanden, waaronder het ontdubbelen, het controleren op Infofilters, controle op de juiste spelling van de naam en het controleren op verhuizingen. Daarna worden files aangemaakt die naar een fulfiment bedrijf in Polen worden gestuurd.

Finlay Robb, European Business en Marketing Director van LEGO, is enthousiast over de diensten van Experian: "Experians uitstekende inschatting van de direct marketing activiteiten van LEGO hebben geresulteerd in een oplossing waarbij we snel kunnen communiceren met de miljoenen LEGO klanten in de UK en op het Continent."

Experian is één van de werkmaatschappijen van GUS plc., beursgenoteerd in Londen (UK). GUS heeft wereldwijd ca. 80.000 medewerkers in dienst en een jaaromzet van ca. 7,5 miljard Euro. GUS is een retail en zakelijke dienstverleningsgroep. GUS biedt informatie op het gebied van customer relationship management services (Experian), multi-channel retailing en homeshopping, (Argos Retail Group & Wehkamp) en verkoop van luxe producten (Burberry). Experian heeft een jaaromzet van meer dan 1,9 miljard Euro en telt wereldwijd meer dan 12.000 medewerkers. De hoofdkantoren van Experian bevinden zich in Nottingham (UK) en Costa Mesa, Californië (USA). Experian heeft kantoren in 27 landen en is actief in meer dan 60 landen. Experian is in Nederland gevestigd in Den Haag en heeft 100 medewerkers in dienst.