Juni 2007 

IBM laat kinderen met Lego spelen.

Amsterdam, 27 juni 2007 – Zelf een robot bouwen, een computer demonteren en weer in elkaar zetten, een spaghettibrug maken en een bezoek aan een 3D virtuele wereld. Gedurende vijf dagen zullen brugklasmeisjes meer leren over techniek, wetenschap, wiskunde en innovatie.

IBM organiseert van 9 t/m 13 juli in Almere en Amsterdam kampen voor meisjes uit de eerste klassen van de middelbare school havo en vwo. Tijdens deze kampen bestuderen de deelneemsters de technologie die de basis vormt voor het bouwen van een robot met het LEGO MindStormprogramma. In kleine groepjes werken ze samen om robots te ontwikkelen en krijgen ze de kans hun eigen ideeën tot leven te brengen. Ze komen uit de eerste hand te weten hoe wetenschap, wiskunde en techniek worden aangewend om tot een innovatieve oplossing te komen.

Op de havo doet landelijk gezien maar 1,4% van de meisjes eindexamen in het profiel Natuur en Techniek (NT), in het vwo 3,5% (cijfers eindexamen 2005). Hiervan stroomt weer een zeer klein deel door naar een bèta/technische vervolgopleiding: respectievelijk 3,4% van de NT-meisjes op de havo en 8,2% van de NT-meisjes in het vwo. Ook blijkt uit onderzoek dat meisjes onzeker zijn over hun prestaties bij de exacte vakken en dat zij hun capaciteiten onderschatten. Bovendien kennen meisjes weinig voorbeelden van bèta/technische vrouwen uit hun omgeving. En wat je niet kent, daar kun je ook niet voor kiezen (bron VHTO - Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek).

“Het is noodzakelijk dat we iets doen om meisjes te inspireren en hen het zelfvertrouwen te geven dat nodig is voor een baan in de techniek,” zegt Katherine Hegmann, IBM General Manager Global Application Services van de afdeling Business Consulting Services. “Op de EX.I.T.E.-kampen laten we de meisjes kennismaken met wetenschap en techniek en tonen we hen voorbeelden van mensen die dat ook hebben gedaan. Het lijdt geen twijfel dat de meisjes tegenwoordig overlopen van talent, creativiteit en fantasie. Ons doel is: hen te laten zien dat ze wiskunde, wetenschap en technologie kunnen gebruiken om vernieuwers te worden, nu al, maar hopelijk later ook, in een industriegerichte baan.”

De deelneemsters aan de IBM EX.I.T.E.-kampen worden voorgedragen door docenten en decanen op middelbare scholen die een relatie met IBM zijn aangegaan via een van de maatschappelijke programma's die IBM aanbiedt, MentorPlace, een wereldwijd programma´s waarin deelneemsters aan EX.I.T.E. en andere scholieren gedurende het hele schooljaar online ondersteuning bij studie en beroepskeuze krijgen van vrijwilligers van IBM.

Sinds de start in 1999 heeft 85% van de meer dan 7000 deelneemsters aan een EX.I.T.E.-kamp aangegeven erover te denken om een technische of exacte studie te kiezen. Een van de deelneemsters aan het kamp van vorig jaar in Peking schreef: “Ik zal deze vijf dagen nooit vergeten.”

Meer informatie over IBM vindt u op www.ibm.com.