Billund (Denemarken) - 24-09-2011 Deze week plofte bij 5,5 miljoen huishoudens het Intertoys Speelboek op de deurmat. Dit jaar is er een leuke prijsvraag: op bladzijde 182 staat dat je voor 1500 euro aan LEGO kunt winnen. Het principe is simpel: "Spaar de unieke magische codes en vul jouw LEGO verlanglijstje in. Hoe meer unieke magische codes je invult, hoe groter jouw winkans. Hiernaast vind je alvast je eerste code: 22011."

'Oplichting'
De 9-jarige Daphne wil wel 1500 euro aan LEGO winnen. Dan is het heel handig als je 15-jarige zus Stephanie de bezorger is van deze speelboeken. Ze bladeren samen 317 boeken door op zoek naar unieke codes. Helaas, ze vinden alleen maar code 22011. Ze bellen vrienden - aan de andere kant van Nederland - en die hebben ook exact dezelfde code. Stephanie voelt zich misleid. Ze vindt het oplichting, want er is maar één code!

Geen misleiding
Kassa belt LEGO om opheldering te vragen. De marketing manager bevestigt het vermoeden van Stephanie. "Alle codes in de Intertoys boeken zijn hetzelfde. Deze code is UNIEK voor de 5,5 miljoen Intertoys boeken! Intertoys heeft meerdere codes beschikbaar bijvoorbeeld ook voor hun online mailing of voor in de nieuwsbrief. Dat zijn ook unieke codes, die je kunt sparen. En je kunt ook naar Intertoys gaan om een code te vinden." In totaal zouden er zestien verschillende codes in omloop zijn. Van misleiding is volgens LEGO geen sprake. Ze stuurden de redactie een uitgebreide mail met hun reactie.

 

REACTIE LEGO

Naar aanleiding van ons telefonisch onderhoud hebben wij het concept van de LEGO Wishlist campagne en de communicatie daaromtrent in het Intertoys Speelboek nogmaals bekeken. Wij hebben voor 2011 een aantrekkelijke consumenten campagne opgezet die het kinderen zonder

enige aankoopverplichting mogelijk maakt om hun verlanglijstje te maken en te delen. Hiermee wordt Sinterklaas hopelijk goed geholpen om Pakjesavond tot een ongekend succes te maken. Bij de actie hoort ook een wedstrijd waar de kinderen leuke LEGO prijzen kunnen winnen.

Om de actie nog leuker en spannender te maken, heeft LEGO gewerkt met magische codes. Als kinderen online zijn kunnen zij de codes invoeren in de wishlist machine waarbij zij kans maken op het winnen van €1.500 aan LEGO dozen. Deze communicatie is ook opgenomen in het Intertoys

Speelboek waarbij een eerste magische code is afgebeeld.

 

Met het begeleidende tekstblok naast de magische code heeft LEGO samen met Intertoys getracht duidelijk uit te leggen hoe de consument nog meer codes kan verkrijgen. Het woord “uniek” in deze communicatie moet gezien worden als zijnde uniek voor het Intertoys speelboek. Andere informatiedragers zoals de Intertoys website, de Intertoys e-mail nieuwsbrief of schapcommunicatie in de Intertoys winkels zullen allemaal andere (uniek voor de specifieke informatiedragers) codes hebben. Per informatiedrager hebben wij 1 code voorzien.

 

Het is nooit de intentie geweest van LEGO of Intertoys om de indruk te wekken dat er grote hoeveelheden codes in omloop zijn. Het woord “Uniek” is in dit geval door enkele consumenten anders opgevat dan in eerste instantie door ons bedoeld. LEGO zal daarom in het vervolg de gekozen communicatietekst nog grondiger afwegen zodat mogelijke andere interpretaties zoals bovenstaande in de toekomst vermeden kunnen worden. In samenspraak met Intertoys zal er op de Intertoys webpagina met een overzicht van de lopende consumentenacties (www.intertoys.nl/overzichtacties)

een duidelijke uitleg worden gegeven van de actie en hoe men de verschillende codes bij Intertoys kan verkrijgen. Normaal gezien zou deze communicatie vanaf 1 oktober online staan omdat de eigenlijke actie dan van start gaat, maar gezien de besproken verwarring gaat Intertoys deze

pagina reeds aanstaande maandag 26 September online te plaatsen.

 

LEGO hoopt met bovenstaande communicatie de actie en het mechanime verduidelijkt te hebben zodat er geen onduidelijkheden meer zijn omtrent de LEGO Wishlist actie en dat kinderen op een leuke manier hun verlanglijstje kunnen opstellen. Het blijft nu eenmaal toch een unieke actie.