Juli 2007

LEGO verliest rechtzaak tegen namaakblokjes producent.

De Canadese producent Mega Brands (MEGA BLOCKS) mag zijn namaak lego aanbieden op de Nederlandse markt. Volgens een uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch is het toegestaan met een nieuw product aan te sluiten bij een bestaand en wijdverbreid systeem, zelfs als dit ertoe kan leiden dat mensen beide producten door elkaar gaan halen. Dit is een keiharde klap voor Lego.

Dit blijkt uit een uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch die maandag is gepubliceerd.

Lego had lange tijd een octrooi op zijn speelgoedblokjes waardoor het kon verhinderen dat concurrenten met eenzelfde product op de markt kwamen. Een octrooi mag echter maar voor maximaal twintig jaar worden vastgelegd. Is een octrooi verlopen, dan mag een product in principe worden nagebootst, als er hierdoor maar geen verwarring bij het publiek bestaat. Volgens Lego ontstaat die wel en mogen steentjes van Mega Brands daarom niet worden verkocht in Nederland. Het hof oordeelde anders.

Volgens het hof verwierf Lego door het octrooi een unieke positie op de markt. Veel mensen hebben de blokjes in huis. Dit lijkt de producent nu op te breken.

Mensen die nieuwe steentjes kopen, laten zich volgens het hof namelijk niet alleen leiden door wat er nieuw op de markt is gekomen, maar ook door wat ze al hebben. In een dergelijk geval is het toegestaan met een nieuw product aan te sluiten bij een bestaand en wijdverbreid systeem, zelfs als dit ertoe kan leiden dat mensen beide producten door elkaar gaan halen.

Lego Nederland is "het uiteraard niet eens met de uitspraak", aldus een woordvoerder. Het bedrijf bekijkt momenteel of er mogelijkheden zijn de uitspraak op de een of andere manier verder aan te vechten.

Mega Brands laat weten onmiddellijk te beginnen met het op de Nederlandse markt brengen van zijn blokjes. Volgens een woordvoerder is het niet de bedoeling te gaan concurreren op prijs. Een pakje kost zo tussen de tien en de vijftien euro. Of de marges voor verkopers beter zijn dan die van Lego weet Mega Brands niet. "Wij weten niet wat de marges zijn die Lego hanteert," aldus de woordvoerder.