01 augustus 2007

Mega-octopus verzot op Lego

Verenigd Koninkrijk - Op het hoofdkantoor van Lego in Denemarken sprong men een gat in de lucht. De reuzenoctopus Ollie uit Engeland blijkt verslaafd aan het speelgoedmerk.

De reuzenoctopus Ollie uit Engeland is twee jaar oud en speelt in de dierentuin het allerliefst met Lego. Een regelrechte publiciteitsstunt is het gevolg. Iedereen wil Ollie in aktie zien met het merk, zo blijkt uit een uniek filmpje van persbureau AP. Via virale weg (zie ook MT13's coverstory over viral marketing) reizen de beelden momenteel de hele wereld over. Uit onderzoek blijkt dat meer inktvissen uit hun plaat gaan met Lego, maar zelden was een consument zo groot als deze calamares, die vijf meter meet.

Geïnspireerd
De verzorgers in de Britse dierentuin waren wellicht geïnspireerd door een wetenschappelijk artikel in de Journal of Comparative Psychology, van eind vorig jaar. Daarin werd verslag gedaan van een experiment van het Weense Konrad Lorenz Instituut, waaruit bleek dat inktvissen dagenlang plezier hebben in het spelen met Lego. Volwassen octopussen spelen net zo graag als de jongere. De wetenschap bestudeert spelende dieren, omdat spelen beschouwd wordt als een manifestatie van intelligentie.

Zuignap-marketing
In Denemarken echter, is men vooral benieuwd naar de merkvoorkeur van het dier. Lego denkt dat die vooral veroorzaakt wordt door de zuignap-achtige vorm van met name de grotere stukken Duplo. De exacte oorzaak zal de Lego-marketeers verder kraken, een publiciteitsvriendelijker testimonial dan nu in de Engelse dierentuin is immers niet denkbaar.

Klik hier voor een video over Ollie!