03 December 2007

Nederland besteedt fors aan Sinterklaas

 03-12-2007 - Nederlanders besteden dit jaar flink meer dan vorig jaar aan Sinterklaasaankopen. Gaven Nederlanders vorig jaar 760 miljoen euro uit aan cadeautjes, dit jaar komen de verwachte uitgaven op 820 miljoen euro. Dat zegt de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland op basis van een enquête onder de bij haar aangesloten branches. De winkelraad verwacht overigens dat de detailhandel met kerst nog meer verkoopt.
De sintaankopen worden vooral gedaan bij speelgoedzaken. Populairste item blijft Lego, met name de cityline, met vlak daarachter Playmobil (circusthema). Bordspellen lopen prima, met name Het Huis Anubis, dat is uitgeroepen tot Speelgoed van het Jaar. De digitale camera (speciaal voor kinderen) en spelcomputers Wii en DS Lite (Nintendo) zijn ook erg populair. Voor volwassenen doen navigatiesystemen en de iPod het goed. Volgens de Winkelraad zijn bovendien digitale fotolijstjes en het Wake-up light van Philips niet aan te slepen. De aankopen voor kerst gaan naar verwachting ook een vlucht nemen. Met name apparatuur, espresse-apparaten en ‘funcooking apparatuur’ zoals tafelgrills en gourmetsets doen het goed.