LEGO: lokale marketing en tv
Speelgoedfabrikant LEGO heeft de Europese marketing gedecentraliseerd en is meer tv reclame in gaan zetten. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen; het marktaandeel steeg licht in het afgelopen jaar.


De economische recessie liet ook de speelgoedmarkt niet ongemoeid. De speelgoedomzet van de LEGO Groep daalde in 2004 met zeven procent van €969 miljoen naar €902 miljoen. De fabrikant meldt echter dat iets minder dan de helft van deze daling is toe te schrijven aan wisselkoersbewegingen, met name de zwakke Amerikaanse dollar. Ook de lagere voorraden bij de detailhandel vormen een factor; de detailhandelomzet van LEGO-producten bleef grotendeels onveranderd. Aangezien de speelgoedmarkt als geheel in 2004 daalde, betekent het feit dat de verkoop van LEGO-producten aan de consument niet daalde, dat LEGO Group erin is geslaagd haar marktaandeel licht te vergroten.

In Nederland zijn de verkopen van LEGO-producten gestegen ondanks de grote druk op de speelgoedmarkt. Het eerste kwartaal van 2005 toont een verkoopstijging ten opzichte van 2004. Consumenten reageren positief op de nieuwe producten. Tegelijkertijd brengt LEGO de merken DUPLO en City weer onder de aandacht en kiest voor een strategie met meer traditionele, alledaagse thema's die herkenbaar en relevant zijn voor kinderen: de brandweerauto, de boerderij en het politiebureau.

Eind 2004 heeft LEGO Nederland B.V. zijn team versterkt met lokale marketeers. Zij hebben ervoor gekozen meer reclame op televisie in te zetten. In 2005 zal ook de afdeling customer services vanuit het lokale kantoor gaan werken. Voorheen waren zowel marketing als customer services gecentraliseerd in één Europees hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk.

Top 5 best verkochte producten in Nederland in 2004:

1. DUPLO trein
2. Piratenschip Kapitein Roodbaard
3. Ridderkasteel Morcia
4. Ferrari F1 Pit Set
5. Ferrari F1 racer 1:10
 

Dit artikel is afkomstig van de site Marketingonline.nl .
© 2005 Alle rechten voorbehouden