01 September 2009

LEGO speelt rol in onderzoek boulevard Vlissingen
Vlissingen (Zeeland) - We vonden dit artikel op internet, datum 11 dec 2008: Veel jongens vinden spelen met lego leuk. Als je er dan ook nog serieus onderzoek mee kunt doen, wordt het extra boeiend. Scholieren van de Middelburgse scholengemeenschap Nehalennia onderzoeken met de Hogeschool Zeeland en het project Zeeweringen welk effect golven hebben op de boulevard van Vlissingen. Daarvoor hebben ze de boulevard nagebouwd met lego. In het waterloopkundig laboratorium van de HZ wordt de legoboulevard blootgesteld aan golven. De oplossingen van de scholieren worden morgen getest.

Vervolgartikel 13 dec 2008: Scholieren weten het soms beter dan ingenieurs die er al jaren mee bezig zijn.Hoe de boulevard van Vlissingen beter kan worden beschermd tegen hoge golven bijvoorbeeld. Gisteren testten scholieren van Nehalennia Stedelijke Scholengemeenschap in Middelburg veertien ideeën op de Hogeschool Zeeland in Vlissingen.

De scholieren onderzoeken in samenwerking met Projectbureau Zeeweringen en de HZ het effect van golven op de Vlissingse boulevard. In het waterloopkundig laboratorium van de HZ hebben vier studenten civiele techniek de boulevard nagebouwd met Lego. De scholieren hebben hun idee ook uitgewerkt in Lego en mochten dit gisteren laten zien.

In het laboratorium is een soort bad waar de legoboulevard in staat. Nadat de studenten klaar zijn met opbouwen, wordt er een machine aangezet die golven maakt. Zo is meteen te zien of de ideeën van de scholieren ook goed uitgewerkt zijn.

Kyliana van Hoorn (13) heeft met haar groep een ontwerp gemaakt waarbij de glooiing naar de boulevard bestaat uit twee heuvels. Door het hoogteverschil breekt de golf sneller en bereikt hij de boulevard niet. Als de golven aankomen, valt het ontwerp echter al snel uit elkaar. "Ik dacht echt dat het zou werken. Het is jammer, maar die drijvende Lego is wel grappig om te zien!", zegt Kyliana.

Een ontwerp dat de beukende golven wel kan doorstaan is dat van Gemma Hageman (13) en haar groep. Zij hebben het idee om hobbels te maken in de glooiing van de boulevard. Daar overheen ligt een laag grind waardoor de golven worden afgeremd. Op de boulevard zelf staat een muur die uit de grond komt bij een storm. "Het is heel leuk om te zien dat ons idee blijft staan. Het heeft best veel werk gekost. Ik was eerst bang dat de muur zou omvallen, maar hij houdt het", zegt Gemma.

De scholieren zijn tijdens het project begeleid door vier studenten civiele techniek van de HZ. Een van de studenten, Ruud Schrouwen (19), vindt het best redelijk gaan. "Er blijven in ieder geval ideeën overeind staan. Het is alleen zo dat veel van de plannen best leuk bedacht zijn, maar totaal niet uitvoerbaar. Maar ik ben natuurlijk wel heel trots op ze!"

De opdracht was bedoeld om het beta-onderwijs te promoten en de scholieren te interesseren voor een bèta-opleiding.

 

Lees ook: