|
Dossier: 9 Volt treinen.
De toekomst van de 9 Volt treinen zoals we ze kennen is bezegeld. LEGO heeft besloten dat ze niet door gaat met de productie van de elektrische 9 Volt treinen lijn. Deze beslissing zal vele LEGO fans en LEGO clubs benadelen. De initiatieven om de LEGO Company te bewegen de 9 Volt trein lijn te behouden zijn mislukt.
Sinds
2006 is LEGO namelijk overgestapt op batterijtreinen in plaats van 9 Volt
treinen. De 9 Volt rails e.d. zijn nog wel verkrijgbaar, maar zullen
worden uitverkocht en niet meer bij geproduceerd. |
Dossier nr 1.: 9 Volt treinen. |
|
De modellen die LEGO in 2006 uitbracht zijn: |
|
|
|
|
|
vervolg dossier: Er is veel passie en gerichte moeite van iedereen die is geïnteresseerd in de toekomst van de 9 Volt treinen voor nodig. Iedereen is uitgenodigd om te helpen , op welke manier dan ook. Je kunt je aansluiten bij een site, dat is gratis, en op die manier krijg je toegang tot fora en de mogelijkheid om de website aan te vullen met goede ideeën.
En ideeën zijn nodig! De treinen moeten worden gered, dat is duidelijk, hoe we dat gaan doen moeten we samen beslissen. Op de aangegeven site zijn enkele ideeën uitgewerkt, maar er is meer nodig. Het is nog niet te laat om de 9 Volt treinen te redden, maar jouw hulp kan goed gebruikt worden!
Miniland is niet verbonden aan deze actie, maar staat er wel achter. Deelname is voor eigen risico en Miniland kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de eventuele gevolgen van deelnamen.
Bezoek de site waarop men zich inzet om de 9 Volt treinen te behouden. Bezoek de site waarop men T-shirts e.d. verkoopt om de 9 Volt treinen te redden! |
|
1 oktober 2007: Het eind van de 9Volt LEGO treinen!
Billund, 1 oktober 2007
Beste allemaal, Velen van jullie zijn op de hoogte van de lopende discussies over het 9V trein systeem. We willen iedereen bedanken voor alle bijdragen die jullie ons hebben gestuurd, direct of via diverse kanalen. Gebaseerd op zakelijke beslissingen en discussies met verschillende AFOLs hebben we besloten ons te richten op één oplossing om de complexiteiten te ontwijken van het onderhouden van twee systemen, en om de problemen op te lossen die we nu hebben met het 9V systeem en met het afstandbediende City treinsysteem. Onze visie is een enkel uitbreidbaar treinsysteem voor alle leeftijden in de toekomst.
The LEGO Group heeft lang gedacht over de toekomst van het 9V systeem en is tot de conclusie gekomen dat er niet voldoende vraag is naar deze producten om winstgevend en concurrerend te zijn. De bestaande machines zijn aan vervanging toe en de minimale orders bij toeleveranciers van motoren en transformatoren zijn dermate groot dat de investering die The LEGO Group zou moeten doen niet te verantwoorden zou zijn vergeleken bij de verkoopcijfers van het bestaande 9V systeem.
Het gevolg van dit alles is dat de 9V onderdelen die nu verkocht worden de laatste zijn van de huidige voorraad en dat de productie van onderdelen voor het 9V platform is gestaakt.
"The LEGO Group zal in 2009 onderdelen uitbrengen voor een nieuw treinsysteem, gebaseerd op het nieuwe LEGO Power Functions systeem. Het nieuwe treinsysteem zal gebruik maken van een serie electrische onderdelen die gedeeld worden door een aantal thema's. Die onderdelen zullen ruimschoots beschikbaar zijn, en niet speciaal voor treinen. Daardoor kunnen we de overhead kosten verdelen over een aantal thema's. We zijn nu in een vroeg stadium van de ontwikkeling van het nieuwe treinsysteem en er is al een aantal AFOLs betrokken bij het ontwikkelingsproces, om ervoor te zorgen dat het nieuwe systeem de mogelijkheden en functies zal bieden waar de AFOL gemeenschap om vraagt. De samenwerking met AFOLs is erg belangrijk voor The LEGO Group en we streven ernaar om de AFOL gemeenschap zoveel als mogelijk bij dit alles te betrekken."
Holger Matthes uit Duitsland, een van de leden van het AFOL team dat is betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe systeem legt de situatie als volgt uit:
Het LEGO treinsysteem moet aan verschillende behoeftes voldoen voor verschillende doelgroepen. Aan de ene kant is het kinderspeelgoed want het is makkelijk in elkaar te zetten en vanwege de speelbaarheid in de kinderkamer, aan de andere kant is het ook voor volwassenen die er enorme LEGO trein banen mee bouwen met realistische treinen en functionaliteit. The LEGO group is zich hiervan bewust en het bedrijf doet haar best om aan beide behoeften te voldoen binnen bepaalde grenzen (zoals kosten voor een niche produkt als LEGO treinen)."
Het gebruik van het universele LEGO Power Functions systeem geeft The LEGO group de mogelijkheid om in de toekomst aan de eisen en wensen van de AFOL treinen gemeenschap.
Steve Barile uit de Verenigde Staten - President van ILTCO (International LEGO Train Club Organisation) en een van de bij het projekt betrokken AFOLs zegt het volgende over het nieuwe treinsysteem:
"Ik ben enthousiast omdat het nieuwe universele Power Functions systeem het mogelijk kan maken om accesoires voor langs de baan te ontwikkelen en die misschien zelfs automatisch en interactief te maken."
Hij vervolgt:
"Doordat het spoor helemaal van plastic biedt het LEGO Power Functions treinsysteem mogelijkheden voor nieuwe en innovatieve baanontwerpen en verdere innovatie door zowel The LEGO Group als de AFOLs."
Deze uitspraken van AFOLs geven een indruk van wat er mogelijk zal zijn met het toekomstige systeem en we zullen jullie op de hoogte houden van de ontwikkeling van het nieuwe LEGO Power Functions treinsysteem. We verwachten voor het eind van het jaar meer informatie en details bekend te kunnen maken.
Richard Stollery, Hoofd van LEGO Community Development
|