Billund (Denemarken) - De vestiging van logistiek dienstverlener Kuehne + Nagel in Geel in België heeft een logistiek e-commerce platform en een WMS ingericht voor speelgoedfabrikant LEGO. In Geel komen de bestellingen binnen die consumenten plaatsen in de online webshop van LEGO Direct to Consumer. Kuehne+ Nagel verwerkt deze orders, verzamelt de artikelen en verzendt ze naar klanten in Europa, Australië en Nieuw-Zeeland.

Door de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen en de uitstekende verbindingen met de belangrijkste markten was Geel voor LEGO de ideale locatie. Kuehne + Nagel beschikt in de Belgische plaats over een totale capaciteit van 45.000 m2, die verder kan worden uitgebreid met 30.000 m2. De magazijnprocessen worden ondersteund met moderne scantechnieken terwijl er een geautomatiseerde verpakkingensorteermachine is geïnstalleerd voor verzendingen naar Europa, Australië en Nieuw-Zeeland.

Aanzienlijk kortere levertijden
Kuehne + Nagel integreerde de online-webwinkel van LEGO met het WMS van de organisatie. Hierdoor verloopt de gegevensoverdracht naadloos en zijn er realtime gegevens beschikbaar over de orderstatus. Het warehouse in Geel gaat de typische volumeschommelingen voor verkoop via internet opvangen en de geschatte groei van de online verkoop beheren. Thomas Wischnewski, merchandising- en allocatiemanager bij LEGO Direct to Consumer, verwacht dat door de samenwerking met Kuehne + Nagel de leveringstijden van consumentenbestellingen aanzienlijk worden ingekort. Daarnaast gaat hij er vanuit dat de logistieke kosten per levering zullen dalen.