Billund (Denemarken) - Hierbij een interview met de ontwerpers van de nieuwe, op de wereld van Midden-aarde gebaseerde sets, LEGO The Hobbit: Een onverwachte reis.  Nicholas Groves is een vakidioot. Misschien wel de grootste vakidioot van allemaal!

“We zijn hier allemaal vakidioten!” verklaart de chef-ontwerper van de LEGO The Hobbit™ sets. “Dat hoort zo'n beetje bij dit beroep. We praten hier urenlang over de verschillen tussen de dwergen Oin, Gloin en Bombur. Dat kan vreemd overkomen op buitenstaanders, maar jullie weten vast precies over wie we het hebben.

Er werken maar liefst 160 ontwerpers en technici in de kelder van het LEGO hoofdkwartier in Denemarken. Ze weten bijna alles over de LotR films en boeken... en dat moet ook! “In 'de Hobbit: Een onverwachte reis' treden karakteristieke figuren op die herkenbaar moeten zijn.”

 

En er moet heel wat meer gebeuren, dan alleen maar figuren en achtergronden maken die goed lijken. “We moeten ook zorgen dat het bouwen van de modellen een leuk proces is.” De enige manier om dat te bereiken, is urenlang 'spelen'!

“We zitten hier met honderden LEGO stenen en proberen van alles uit. We gaan altijd in een zo vroeg mogelijke fase met LEGO stenen aan de slag en dat kan er soms heel chaotisch uitzien!”

De ontwerpers moeten heel voorzichtig zijn, want de foto's en filmclips die ze gebruiken zijn topgeheim!

“We moeten zorgen dat niemand hier foto's kan maken die de buitenwereld te zien krijgt. We hebben een speciale kamer waar we foto's en filmclips bekijken: daarna praten we over welke modellen we gaan bouwen.”

Als eenmaal is besloten van welke scènes uit een film LEGO sets worden gebouwd, komen de eerste modellen vaak al na drie of vier dagen op tafel. Dan begint een proces van veranderen en verbeteren - dat kan soms maanden duren. Balingshoek, het hobbithuis van Bilbo, is minstens vijf keer opnieuw ontworpen!



“De veranderingen zijn soms niet direct te zien, maar voor de ontwerpers zijn ze belangrijk!”

Minifiguren maken!

Van de Orks, Dwergen en Hobbits worden eerst tekeningen gemaakt: die noemen we ‘conceptschetsen’.

De ontwerpers gaan er dan over nadenken hoe de figuren op die tekeningen kunnen worden gebouwd. De grote vraag is altijd: 'kunnen we bestaande elementen opnieuw gebruiken?’

Het magische getal: 2700!

Er mogen nooit meer dan 2700 verschillende LEGO elementen tegelijk in omloop zijn. Alles wat we hier ontwerpen - ruimteschepen, onderzeeërs, kastelen of Orks – moet van deze elementen kunnen worden gemaakt.

Een set die uit allemaal nieuwe stenen en elementen bestaat zou veel te duur worden omdat voor ieder nieuw element een speciale gietvorm moet worden gebouwd! Dit is vaak een enorme uitdaging als er een nieuw speelthema wordt geïntroduceerd: de ontwerpers moeten heel slim omgaan met de bestaande elementen.

Bombur’s baard!

Soms hebben de ontwerpers geen andere mogelijkheid dan een nieuw element bedenken. “In 'de Hobbit: Een onverwachte reis' heeft Bombur de dwerg een hele bijzondere baard in de vorm van een vlecht. Zoiets was nog niet eerder als LEGO-element uitgevoerd, dus er werd een uitzondering gemaakt en er kwam een nieuwe gietvorm! De ontwerpers maakten eerste een klei-model op ware grootte van die baard, waarvan een 3-D computer-scan werd gemaakt die daarna kon worden verkleind tot minifiguur-schaal.