01 maart 2014
Productinnovatie zorgt voor goede resultaten van LEGO Groep in 2013
Billund (Denemarken) - De succesvolle introductie van LEGO® Legends of ChimaTM, het aanhoudende succes van LEGO Friends en goede prestaties van klassieke productlijnen, zoals LEGO City, hebben bijgedragen aan een zeer bevredigend jaarresultaat voor de LEGO Groep.

"In 2013 hebben we onze omzet met 11% verbeterd, waardoor we beter presteren dan de algemene speelgoedmarkt en hebben we ons totale marktaandeel vergroot, wat een zeer bevredigend resultaat is. In minder dan tien jaar hebben we onze inkomsten meer dan verviervoudigd," zegt Jørgen Vig Knudstorp, President en CEO van de LEGO Groep. Hij voegt hieraan toe:

"Voor ons succes is het essentieel dat we doorlopend ons aanbod voor consumenten ontwikkelen en innoveren. In 2013 hebben we succesvol producten ontwikkeld en geïntroduceerd die kinderen overal in de wereld hoog op hun verlanglijst hebben staan."

In 2013 groeiden alle klassiekers, zoals LEGO® City, LEGO DUPLO®, LEGO Technic en LEGO
Creator, met meer dan 10%. Het in 2012 gelanceerde LEGO Friends liet zijn potentieel op de lange termijn zien door in 2013 ook met meer dan 10% te groeien, terwijl LEGO Legends of Chima wereldwijd succesvol werd neergezet als groot thema.

Belangrijkste cijfers uit het jaarverslag over 2013 van de LEGO Groep, dat vandaag is
gepubliceerd:

In lokale valuta's (wijzigingen op de valutamarkt buiten beschouwing gelaten) is de omzet met 11% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.

Inkomsten stegen met 10% tot DKK 25.382 miljoen [USD 4519 miljoen, EUR 3403 miljoen] tegenover
DKK 23.095 miljoen [USD 3987 miljoen, EUR 3103 miljoen] een jaar eerder. 

De operationele winst steeg dit jaar tot DKK 8336 miljoen [USD 1484 miljoen, EUR 1118 miljoen] tegenover DKK 7606 miljoen [USD 1313 miljoen, EUR 1022 miljoen], een stijging van 10%.


De nettowinst bedroeg DKK 6119
miljoen [USD 1089 miljoen, EUR 820 miljoen] tegenover DKK 5613 miljoen [USD 969
miljoen, EUR 754 miljoen] in 2012, een stijging van 9%.

De cashflow uit operationele activiteiten bedroeg DKK 6744 miljoen [USD 1247 miljoen, EUR 904 miljoen] tegenover DKK 6220 miljoen [USD 1100 miljoen, EUR 834 miljoen] in 2012, een stijging van 8%.

Het gemiddelde aantal fulltime medewerkers steeg met 13%, een stijging van 1355 tot 11.755 medewerkers over het hele jaar.

Investeringen in gebouwen, fabrieken en materieel bedroegen DKK 2644 miljoen in 2013 tegenover DKK 1729 miljoen in 2012.

LINK: Klik hier voor het volledige jaarverslag van 2013.

DKK is de valuta waarin de LEGO Groep rapporteert. De conversie van DKK naar USD/EUR is een officieuze kalenderberekening die niet door accountants is gecontroleerd. Daarbij gebruiken we een jaarlijkse gemiddelde wisselkoers (de omrekening van nettocash uit operationele activiteiten is echter gebaseerd op de wisselkoers aan het einde van het jaar) in respectievelijk 2013 en 2012.

De omzet van de LEGO Groep steeg in alle markten

Ondanks dat de wereldwijde speelgoedmarkt licht kromp in 2013, namen de inkomsten van LEGO
toe. Noord-Amerika zag in 2013 een daling, terwijl de Europese markten onveranderd bleven, maar met zeer uiteenlopende ontwikkelingen. In Azië bleef de Japanse markt krimpen, terwijl de opkomende Chinese markt groei liet zien. 

In alle markten nam de omzet van de LEGO Groep echter toe. Terwijl de LEGO Groep in de Amerikaanse, Britse, en Centraal- en Noord-Europese markt een gezonde groei onder de 10% werd behaald, lieten de meeste andere markten een omzetgroei van meer dan 10% zien.  Met name in Azië, dat nog altijd een relatief kleine markt is voor de LEGO Groep, steeg de omzet zeer sterk.

Hoewel de LEGO Groep verwacht dat de wereldwijde speelgoedmarkt in de toekomst jaarlijks met minder dan 10% zal groeien, is Jørgen Vig Knudstorp van mening dat het bedrijf beter kan presteren
dan de wereldmarkt en marktaandeel kan winnen:

"We blijven ambitieus en verwachten dat ons marktaandeel zal blijven toenemen. Dit zullen we realiseren door onze wereldwijde aanwezigheid uit te breiden, maar ook door ons te blijven
richten op de ontwikkeling en innovatie van ons productaanbod. Zodoende blijven we betekenisvol voor kinderen overal in de wereld," zegt hij.

Succesvolle productlanceringen

Tot de best verkopende productlijnen in 2013 behoorden kernthema's zoals LEGO® City, LEGO® Star Wars™ en LEGO DUPLO. LEGO Friends, dat in 2012 werd gelanceerd, en LEGO Legends of Chima, het grote thema dat begin 2013 op de markt werd gebracht, deden het ook zeer goed.

"We waren erg tevreden over de groei van LEGO Friends tijdens het tweede jaar op de markt. We kijken er dan ook naar uit om het thema in de komende jaren uit te breiden. Bovendien hebben
we het thema LEGO Legends of Chima succesvol neergezet als grote productlijn. We zullen dit verhaal en de producten in 2014 verder ontwikkelen," zegt Mads Nipper, Executive Vice President en CMO van de LEGO Groep. Hij voegt hieraan toe:

"LEGO Legends of Chima is een rijk en leuk universum dat kinderen op allerlei manieren kunnen verkennen. Niet alleen door met LEGO sets te bouwen en te spelen, maar ook in de digitale wereld via apps waarmee ze content op LEGO.nl kunnen verkennen via video's en online spellen. Het thema is een goed voorbeeld van hoe we een brug slaan tussen fysiek en digitaal spelen."

Miljarden geïnvesteerd in capaciteit

In 2013 breidde de LEGO Groep de aanzienlijke investeringen in productiecapaciteit wereldwijd uit tot meer dan DKK 2,6 miljard [USD 489 miljoen, EUR 354 miljoen].

"We hebben een strategische beslissing genomen om onze mogelijkheden wereldwijd te verbeteren, zowel wat medewerkers als productiefaciliteiten betreft. We moeten wereldwijd investeren om onze ambitie waar te maken: het spelen met LEGO stenen moet betekenisvol worden voor nog
meer kinderen in de wereld," zegt John Goodwin, Executive Vice President en CFO van de LEGO Groep.

Als resultaat van de ambitieuze expansiestrategie werd in 2013 flink geïnvesteerd in capaciteit. In Mexico en Tsjechië werden bestaande fabrieken uitgebreid, terwijl in Hongarije de bouw van een gloednieuwe LEGO fabriek bijna werd afgerond. De bouw van een LEGO fabriek in Jiaxing, China is
net gestart. Wanneer de fabriek in 2016 wordt geopend, zal het de groeiende Aziatische markt voorzien van LEGO producten.

"Onze strategie is het productieproces volledig in eigen handen te houden, zodat we producten kunnen leveren die veilig zijn voor klanten en die altijd aan hoge kwaliteitseisen voldoen. We kunnen dan ook met trots melden dat de LEGO Groep er in 2013 opnieuw in is geslaagd om geen enkel product te hoeven terughalen. We richten ons doorlopend op kwaliteit en veiligheid, waar we ook actief zijn. Daarom zullen onze nieuwe fabrieken in China en Hongarije met dezelfde technologie,
automatisering en standaarden voor personeelsveiligheid en productkwaliteit werken als elke andere LEGO fabriek," zegt Bali Padda, Executive Vice President en COO van de LEGO Groep.

Meer dan 1300 nieuwe medewerkers
2013 was, zoals hierboven is opgemerkt, niet alleen een jaar waarin de fysieke capaciteit werd
uitgebreid. Ook het aantal medewerkers en de capaciteit op gebieden als productie, engineering, verkoop en R&D werden vergroot om de LEGO Groep voor te bereiden op toekomstige groei. Daarom is gedurende het jaar een groot aantal nieuwe medewerkers aangetrokken: het gemiddelde aantal fulltime medewerkers steeg van 1.355 tot 11.755, een van de sterkste vergrotingen van het personeelsbestand in de geschiedenis van het bedrijf.

In 2013 zette de LEGO Groep zich ook nog harder in om het bedrijf te globaliseren: het bedrijf maakte bekend dat het een aantal belangrijke regionale sites wil uitbreiden. Het hoofdkantoor blijft in Denemarken, maar aangezien het bedrijf een gevarieerder, internationaal personeelsbestand wil opbouwen, wordt gefocust op een sterkere aanwezigheid in Londen, Singapore en Sjanghai, maar ook in de huidige LEGO vestiging in Connecticut, VS.

Lees ook:

LEGO groeit tegen de trend in (23-10-2013)

LEGO stijgt boven Hasbro uit: meer winst in 2013 (06-09-2013)

De Sinterklaas en Kerst favorieten van de LEGO Groep (06-09-2013)

LEGO boekt recordwinst in 2012 (21-02-2013)

LEGO in top 3 sterkste merken van Nederland (12-12-2012)

Meisjes bouwen mee aan succes LEGO (11-12-2012)

LEGO in onderzoek editie NL (29-11-2012)

Games doen goede zaken voor LEGO (26-10-2012)

LEGO werft duizend man na omzetstijging (06-09-2012)

LEGO groeit in dalende markt (06-09-2012)

LEGO voor meisjes slaat aan (05-09-2012)

LEGO verpulvert records speelgoedmarkt (23-08-2012)

LEGO Bouwt winst uit (02-03-2012)

LEGO populair bij Sinterklaas. (27-11-2011)

LEGO op plaats 65 in merken top 100 van 2010 (25-05-2011)

LEGO vindt de crisis heerlijk (19-01-2011)

Goed eerste half jaar voor LEGO (11-09-2010)

The Brick en Annual report weer verkrijgbaar (03-05-2010)

LEGO België maakt winst (21-04-2010)

LEGO maakt ook in 2009 winst! (16-03-2010)

LEGO maakt ook in 2008 weer winst! (25-02-2009)

K'nex moeilijk verkrijgbaar: LEGO wint marktaandeel terug. (01-12-2008)

Indiana Jones stuwt winst LEGO (13-08-2008)

Weer een goed jaar voor LEGO (21-02-2008)

Speelgoedgigant LEGO boomt in Oost-Europa (06-02-2008)

Winst LEGO beter dan verwacht. (02-09) Lees verder...

Sinterklaasaankopen LEGO nummer 1 Lees verder...

LEGO doet het goed bij Sinterklaas! Lees verder...

Sinterklaas koopt LEGO of MEGABLOCKS Lees verder...

LEGO verkoopt goed tijdens sinterklaas 2005

LEGO boekt winst in 2005

LEGO: verlies 2004 DKK 1.931 mln

LEGO doet het in Nederland goed