23 februari 2015
LEGO is als merk sterker dan Ferrari.

Kopenhagen (Denemarken) - LEGO heeft Ferrari gepasseerd als sterkste merk ter wereld. Dat blijkt uit een rapport van het Britse merkenbureau Brand Finance (17 februari). LEGO scoort het beste op bekendheid, herkenbaarheid, tevredenheid van het personeel en promotie. LEGO spreekt veel generaties aan, zowel voor kinderen aan wie het creatieve vrijheid biedt als aan volwassen die het nostalgisch vinden. Hoewel LEGO haar doelgroep elke keer weer probeert te vergroten, is het dit jaar erg succesvol. Dit komt mede door de LEGO Movie. De film was een succes en er was ook de nodige kritiek. Door de LEGO Movie waren er talloze fans die ook weer met LEGO en stop-motion aan de slag gingen. Niet alleen fans, ook Greenpeace maakte een filmpje met LEGO, niet omdat ze LEGO zo waarderen, maar om LEGO de samenwerking met Shell te laten stoppen. Licenties zijn ook een onderdeel van het succes van LEGO. De combinatie van LEGO en Star Wars was onweerstaanbaar voor het publiek. LEGO Star Wars video games zijn ook erg succesvol gebleken. LEGO is niet alleen een aanjager voor andere merken, ook het merk zelf is erg geliefd.

In het begin van de jaren 2000 balanceerde LEGO op het randje van bankroet. Problemen met het voorraadbeheer en en te groot product portfolio leidde bijna tot een faillissement. De neerwaartse spiraal werd doorbroken voor onpopulaire speelgoedlijnen stop te zetten en er voor te zorgen dat alle producten met elkaar te combineren waren. Sinds toen is er een decennium gewerkt met herhalende marketing en financiele successen waardoor LEGO een merk is geworden met aantrekkingskracht en werd het een erg sterk merk. LEGO heeft Ferrari ingehaald, welke vorig jaar het sterkste merk was.

Lees ook:

Verkoop LEGO stijgt 15% in eerste helft 2014 (06-09-2014)

LEGO grootste speelgoedproducent ter wereld! (06-09-2014)

Kirkbi A/S de eigenaar van het merk LEGO (29-07-2014)

Mattel gaat met overname de strijd tegen LEGO aan (01-03-2014)

Productinnovatie zorgt voor goede resultaten van LEGO Groep in 2013 (01-03-2014)

LEGO groeit tegen de trend in (23-10-2013)

LEGO stijgt boven Hasbro uit: meer winst in 2013 (06-09-2013)

De Sinterklaas en Kerst favorieten van de LEGO Groep (06-09-2013)

LEGO boekt recordwinst in 2012 (21-02-2013)

LEGO in top 3 sterkste merken van Nederland (12-12-2012)

Meisjes bouwen mee aan succes LEGO (11-12-2012)

LEGO in onderzoek editie NL (29-11-2012)

Games doen goede zaken voor LEGO (26-10-2012)

LEGO werft duizend man na omzetstijging (06-09-2012)

LEGO groeit in dalende markt (06-09-2012)

LEGO voor meisjes slaat aan (05-09-2012)

LEGO verpulvert records speelgoedmarkt (23-08-2012)

LEGO Bouwt winst uit (02-03-2012)

LEGO populair bij Sinterklaas. (27-11-2011)

LEGO op plaats 65 in merken top 100 van 2010 (25-05-2011)

LEGO vindt de crisis heerlijk (19-01-2011)

Goed eerste half jaar voor LEGO (11-09-2010)

The Brick en Annual report weer verkrijgbaar (03-05-2010)

LEGO BelgiŽ maakt winst (21-04-2010)

LEGO maakt ook in 2009 winst! (16-03-2010)

LEGO maakt ook in 2008 weer winst! (25-02-2009)

K'nex moeilijk verkrijgbaar: LEGO wint marktaandeel terug. (01-12-2008)

Indiana Jones stuwt winst LEGO (13-08-2008)

Weer een goed jaar voor LEGO (21-02-2008)

Speelgoedgigant LEGO boomt in Oost-Europa (06-02-2008)

Winst LEGO beter dan verwacht. (02-09) Lees verder...

Sinterklaasaankopen LEGO nummer 1 Lees verder...

LEGO doet het goed bij Sinterklaas! Lees verder...

Sinterklaas koopt LEGO of MEGABLOCKS Lees verder...

LEGO verkoopt goed tijdens sinterklaas 2005

LEGO boekt winst in 2005

LEGO: verlies 2004 DKK 1.931 mln

LEGO doet het in Nederland goed