14 september 2015
18 procent wereldwijde omzetgroei in de eerste helft van 2015.

Billund (Denemarken) - De LEGO Groep heeft in de eerste helft van 2015 een omzet van DKK 14.142 miljoen behaald, het aantal fabrieken over de hele wereld uitgebreid en flink meer geïnvesteerd in verantwoord ondernemerschap. De omzet groeide met meer dan 10 procent in alle geografische regio's en innovatieve productlijnen als LEGO® NINJAGO™, LEGO Elves en LEGO Creator behaalden goede resultaten.

  • Belangrijkste cijfers van het interim-resultaat van 2015:
  • In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet in de eerste helft van 2015 met 18%, gemeten in lokale valuta (oftewel exclusief effecten van wisselkoersschommelingen).
  • Gedurende het eerste halfjaar van 2015 steeg de omzet uitgedrukt in DKK met 23% naar DKK 14.142 miljoen, tegenover DKK 11.458 miljoen gedurende dezelfde periode vorig jaar.
  • Het bedrijfsresultaat (winst voor financiële baten en lasten en belastingen) over de eerste helft van 2015 kwam uit op DKK 4.607 miljoen, tegenover DKK 3.632 miljoen over de eerste helft van 2014, op jaarbasis een toename van 27%.
  • De nettowinst over de eerste helft van 2015 bedroeg DKK 3.553 miljoen tegen DKK 2.715 miljoen over de eerste helft van 2014.
  • De cashflow uit operationele activiteiten bedroeg DKK 4.349 miljoen tegen DKK 3.383 miljoen in de eerste helft van 2014.

President en CEO van de LEGO Groep, Jørgen Vig Knudstorp, gaf de volgende toelichting op het financiële resultaat:

"We zijn blij dat we wederom leuke speelervaringen hebben kunnen ontwikkelen die kinderen over de hele wereld echt aanspreken. De sterke prestaties in het gehele productassortiment zorgden voor een zeer bevredigend resultaat voor het eerste halfjaar van 2015. Dit was niet mogelijk geweest zonder het harde werk van de meer dan 15.000 LEGO collega's over de hele wereld. Aangezien we in 2014 nog profiteerden van het succes van De LEGO® Movie™ producten, is dit resultaat bijzonder sterk. Hoewel het nog te vroeg is om verdere voorspellingen te doen, verwachten we een positief resultaat voor het volledige jaar."

Productlijnen als LEGO City, LEGO Creator, LEGO Technic en LEGO Star Wars™ blijven het wereldwijd goed doen. Verder zagen we uitstekende resultaten voor LEGO NINJAGO™, inmiddels een LEGO klassieker, en waren kinderen over de hele wereld erg enthousiast over nieuwe thema's als LEGO Elves en LEGO Jurassic World™.

“In ons innovatieprogramma staat de consument centraal bij het ontwerp, de ontwikkeling en de verkoop van onze producten. Dit heeft duidelijk erg goed uitgepakt. In de eerste helft van 2015 waren er meer dan 300 verschillende LEGO sets op de markt. Deze varieerden van de heroïsche ninja's van LEGO NINJAGO™ tot de zeer gedetailleerde mobiele kraan van LEGO Technic en het avontuurlijke fantasiethema van LEGO Elves. Hierdoor kunnen wij kinderen van verschillende leeftijden uit verschillende gebieden en met verschillende interesses aanspreken met leuke producten en verhalen, en dat allemaal op basis van het LEGO systeem en de eindeloze creatieve mogelijkheden van de LEGO stenen", aldus Julia Goldin, Executive Vice President en Chief Marketing Officer.

Brede omzetgroei

In de eerste helft van 2015 kreeg de LEGO Groep te maken met een breed gedragen verkoopstimulans in de regio's waarin zij actief is.

“Al onze regio's behaalden een omzetgroei van meer dan 10 procent in de eerste helft van 2015, maar we zijn bijzonder tevreden met de resultaten in Azië. Daar zagen we de hoogste groei sinds de aanzienlijke investeringen in verdere globalisering van het bedrijf", zegt Loren I. Shuster, Executive Vice President en Chief Commercial Officer.

Ontwikkelingen in de wisselkoersen hebben een grote invloed gehad op de resultaten van de eerste zes maanden van het jaar.

"De relatieve zwakte van de Deense kroon en euro heeft een grote impact gehad op onze resultaten. Zo groeide onze omzet in DKK met 5% extra als gevolg van schommelingen in de wisselkoersen. Desalniettemin zijn we erg tevreden met de onderliggende groei van ruim 18% (exclusief effecten van wisselkoersschommelingen) vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden", zegt John Goodwin, Executive Vice President en Chief Financial Officer.

Wereldwijde aanwezigheid

Tijdens de eerste helft van 2015 heeft de LEGO Groep wereldwijd een groot aantal nieuwe collega's verwelkomd. Op dit moment heeft de LEGO Groep meer dan 15.000 mensen in dienst. Sinds 2010 is het aantal medewerkers toegenomen met meer dan 50%.

Het bedrijf streeft naar een wereldwijde organisatie en dit leidt tot meer diversiteit in alle lagen van de organisatie, zowel wat betreft nationaliteit als geslacht. Dit wordt ondersteund door initiatieven als de opening van hoofdkantoren met internationale verantwoordelijkheden op belangrijke locaties. Tegelijkertijd zijn er grote investeringen gedaan in de wereldwijde productiecapaciteit.

“In het eerste halfjaar van 2015 hebben we belangrijke mijlpalen bereikt. Zo hebben we onze verpakkingsfaciliteiten in Tsjechië uitgebreid met 50.000 m2. En later dit jaar starten we de verpakkingsactiviteiten in onze nieuwe fabriek in China. De fabriek zal onze groeiende Aziatische markt bedienen en de productiecapaciteit vergroten, zodat we nog meer kinderen in de regio kunnen bereiken", aldus Bali Padda, Executive Vice President en Chief Operations Officer.

De productiefaciliteit in Jiaxing, China, heeft nu meer dan 230 werknemers. Dit aantal zal naar verwachting groeien tot 600 aan het eind van 2015. De fabriek zal in 2017 volledig operationeel zijn.

LEGO Groep heeft sterk eerste halfjaar met streven naar verantwoord ondernemerschap

De LEGO Groep wil een positieve bijdrage leveren aan de planeet. Naast de goede financiële resultaten in de eerste zes maanden van 2015, is er ook een zeer bevredigende vooruitgang geboekt in onze doelstellingen op het gebied van verantwoord ondernemen.

Daartoe heeft de Groep in de eerste helft van 2015 DKK 1 miljard geïnvesteerd in onderzoek naar duurzame materialen door de vestiging van het LEGO Sustainable Materials Centre in Billund, Denemarken. Het centrum zal zich richten op de doelstelling van de LEGO Groep om tegen 2030 alle huidige materialen te vervangen door duurzame alternatieven, ook de materialen die momenteel worden gebruikt voor de petrochemische LEGO stenen.

"Vandaag heet ik de eerste van meer dan 100 medewerkers welkom die zich op deze uitdaging zullen storten. Ik kijk uit naar de vooruitgang die we met dit belangrijke initiatief in de komende jaren zullen boeken", zegt John Goodwin.

De positieve bijdrage van de LEGO Groep strekt zich uit tot de lokale gemeenschappen waarin ze actief is. Lokale LEGO medewerkers organiseren activiteiten in lokale gemeenschappen over de hele wereld. In de eerste helft van 2015 hebben in totaal meer dan 5000 kinderen en 1000 LEGO medewerkers hieraan deelgenomen. In 2014 deden 50.000 kinderen en 2000 werknemers mee aan deze activiteiten.

Zo organiseerden LEGO collega's van de fabriek in Jiaxing, China, een bouwevenement in april 2015, waar meer dan 500 kinderen uit de lokale gemeenschap een dag samen creatief bezig waren met LEGO stenen. In Hongarije verzorgden werknemers van de fabriek in Nyíregyháza een schoolkamp van een week voor 45 kansarme kinderen om hen te helpen integreren in de lokale gemeenschap.

"Deze ogenschijnlijk kleine initiatieven maken onderdeel uit van onze wereldwijde ambities en zijn buitengewoon belangrijk om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Dit jaar hebben LEGO medewerkers onze lokale betrokkenheid verder verdiept, met speelervaringen voor nog meer kinderen in lokale gemeenschappen waarin we actief zijn", aldus John Goodwin.

Lees ook:

Resultaten van de LEGO Groep van 1995 tot 2014 op een rij (26-02-2015)

LEGO geeft persconferentie over resultaten 2014 (25-02-2015)

LEGO haalt Ferrari in als 's werelds beste merk (23-02-2015)

Verkoop LEGO stijgt 15% in eerste helft 2014 (06-09-2014)

LEGO grootste speelgoedproducent ter wereld! (06-09-2014)

Kirkbi A/S de eigenaar van het merk LEGO (29-07-2014)

Mattel gaat met overname de strijd tegen LEGO aan (01-03-2014)

Productinnovatie zorgt voor goede resultaten van LEGO Groep in 2013 (01-03-2014)

LEGO groeit tegen de trend in (23-10-2013)

LEGO stijgt boven Hasbro uit: meer winst in 2013 (06-09-2013)

De Sinterklaas en Kerst favorieten van de LEGO Groep (06-09-2013)

LEGO boekt recordwinst in 2012 (21-02-2013)

LEGO in top 3 sterkste merken van Nederland (12-12-2012)

Meisjes bouwen mee aan succes LEGO (11-12-2012)

LEGO in onderzoek editie NL (29-11-2012)

Games doen goede zaken voor LEGO (26-10-2012)

LEGO werft duizend man na omzetstijging (06-09-2012)

LEGO groeit in dalende markt (06-09-2012)

LEGO voor meisjes slaat aan (05-09-2012)

LEGO verpulvert records speelgoedmarkt (23-08-2012)

LEGO Bouwt winst uit (02-03-2012)

LEGO populair bij Sinterklaas. (27-11-2011)

LEGO op plaats 65 in merken top 100 van 2010 (25-05-2011)

LEGO vindt de crisis heerlijk (19-01-2011)

Goed eerste half jaar voor LEGO (11-09-2010)

The Brick en Annual report weer verkrijgbaar (03-05-2010)

LEGO België maakt winst (21-04-2010)

LEGO maakt ook in 2009 winst! (16-03-2010)

LEGO maakt ook in 2008 weer winst! (25-02-2009)

K'nex moeilijk verkrijgbaar: LEGO wint marktaandeel terug. (01-12-2008)

Indiana Jones stuwt winst LEGO (13-08-2008)

Weer een goed jaar voor LEGO (21-02-2008)

Speelgoedgigant LEGO boomt in Oost-Europa (06-02-2008)

Winst LEGO beter dan verwacht. (02-09) Lees verder...

Sinterklaasaankopen LEGO nummer 1 Lees verder...

LEGO doet het goed bij Sinterklaas! Lees verder...

Sinterklaas koopt LEGO of MEGABLOCKS Lees verder...

LEGO verkoopt goed tijdens sinterklaas 2005

LEGO boekt winst in 2005

LEGO: verlies 2004 DKK 1.931 mln

LEGO doet het in Nederland goed